WAC 2013 - Eerste Wedstrijd met onverwacht geen wind

TW had nog niet gezeild in 2013, de boot was te water gelaten nadat het IJs in de haven gesmolten was. En dat was twee weken geleden. Het water is nog erg koud, en het is vroeg donker dus, werd er een korte baanwedstrijd gehouden.

Voor vanavond waren we met ons drie, Wim, Machteld en Bert. We ontmoeten elkaar op het terras van het Havenrestaurant, waar we gingen dineren buiten. Wim at niet mee, was later, en heeft het erg druk met niks. Je kent dat wel, doe dit, en doe dat. Machteld was op tijd en ik had het menu voor haar besteld. Alle bekende concurrenten waren er ook, en der waren zelfs nieuwe gezichten, Een Dehler 25 doet ook voor de eerste keer mee. Michiel zit in Istanboel, en de rest had nog geen idee dat we alweer waren begonen. Na het diner, gingen we naar de boot om haar zeil klaar te maken, zeilen erop en de beschermhoezen eraf. Spiboom en spischoten klaar geleggen, banenkaart opgeplakt, startklok synchroniseren. Handschoenen en zeilbroeken aan. Motor gestart, de landvasten werden van de bolders gehaald, en we zijn weer weg. Wat duurde de winter lang, Verrekte kou was nu weg, we hadden 20 graden gemeten en niet teveel wind uit het zuiden.

In de middag van de 17 april had het hard gewaaid, bijna storm. Daar was niets meer van te merken. We varen naar het start gebied, en de allergrootste en Nieuwste Genua 1 staat erop. De spi heeft Machteld aan dek gesleept en ligt aangeslagen aan de zeerailing te wachten op het sein van de meester (Wim).

We varen nog wat voor de start, heen en weer, en we klokken het attentie sein voor 5 minuten. De klokken lopen en we zijn scherp. Wim stuurd, Machteld van het voordek, en Bert doet het lieren werk en de piano en traveler van het grootzeil. We klokken nog één minuut, en lopen de startlijn af, om vrij in de wind te varen. We tellen nog 10, 9 8,7,6,5,4,3,2  en 1, toeter  en klap erover, we starten als de beste. Wim stuurd weer als een jonge hond, en we zetten de spi. Het veld volgt ons, maar we zijn weg. Geusje zit aan de andere kant van de wedstrijd baan, en die zien wij naderen. We draaien de eerste boei rond, en Machteld gijpt, en ik druk het grootzeil om, Wim heeft twee schoten in zijn hand, maar dat wordt iets te zwaar. We verlossen hem van de schoten en we zetten de loef schoot vast. De barberhaulers gaan aan, en we reachen naar de A ton. Machtig mooi lopen we, de concurrent Geusje onder ons. Wim wil ook wat lager sturen want hij ziet de boei niet. Ik vraag blijf hoog, dan pak ik de I-pad, en kunnen we zien waar we exact naar toe moeten. Ik klap de pad open en we zien dat we goed op koers zijn. Geusje zit te laag, en die probeert naar ons toe te varen, maar dat was te hoog en hun nieuwe spinakker valt in. AaH das lekker, we maken ons klaar voor het tweede rak, wat een kruisrak is, zeg maar tegen de wind in. De spi met grof geweld eraf en de Genua omhoog. Het is zweten, we komen net twee handjes te kort, geen drank, geen foto's, en bij het draaien om de volgende ton is de genua nog klaar. Dus moeten toch op zoek naar meer bemanning. Machteld is druk met invouwen en ook bij haar staat het zweet op de rug. Beste wel inspannend dat zeilen. Na nog een paar rakken gaan we op spi naar de finish. We werden afgeblazen, en waren tevreden. Machteld nam het roer over, en bracht ons naar huis. (de haven).

De zeilen laten we in de haven zaken, en ruimen we de boel gelijk op, M draaide boot de box in, het ging even niet zo soepel, Oja zei ze PAALtje. Maar geen punt onze jonge Hond Wim duwde de boot af, en we lagen weer. Machteld komt met de champagne, en wij komen tot de ontdekking dat er helemaal geen foto's zijn gemaakt. Dus maken we nog een paar inpressie foto's, waar natuurlijk weer drank opstaat.

Aftersail

We hebben de zeilen opgevouwen, want dan gaan ze langer mee, volgend Meneer Qantum, en alle kapjes weer op meters gedaan, de klokken naar binnen. Tassen pakken en op naar de cermony protocolar bij de R&ZV Naarden. Daar worden de prijswinnaars voorgelezen. TW vanavond tweede, en dat mag een prestatie gevonden worden, met 23 boten aan de start in twee klassen.