WAC 2014 - Elfde Wedstrijd met veel filé-leed....

Vandaag ben ik de taxi voor Eva. Haar auto kreeg een grote beurt. Ik ben om 16.15 uur bij Eva, en we rijden de stad Utrecht uit, en gaan via de A2 naar de Volvo Penta dealer in Loosdrecht. Bij de afslag naar Loenen aan de Vecht is de brug afgesloten en we moeten via het A-Rijnkanaal naar Maarssen, om daar over het Kanaal te geraken, eenmaal bij Maarssen nemen we de A2 richting Weesp, omdat we het niet redden om voor 17.00 uur op Loosdrecht te zijn.

Eenmaal op de A2 zien we de borden Loenense-brug afgesloten. Nou ja we zijn toch te laat, dus door kachelen naar Naarden. Vanaf de A2 naar de A9 loopt het vast. Na een uur rijden we weer maar nu op de A1, bij afslag 6 zijn we er eindelijk net voor 18.00 uur op de Jachthaven. Hij die wij vanavond sterke Jerke noemen heeft ook veel filé leed, hij kwam dat dorp aan het IJ niet uit, het stond zo vast als een huis. Wij lopen naar de de boot waar Lianne al naar onderweg was. Eenmaal op de boot luiken open, tassen erin, en naar het Havencafé dineren. Michiel zit nog steeds vast. En wij genieten van salades en saté. Bij het afrekenen werd ons om dass Ausweis gevraagd voor de 10% korting. We gaan terug naar de boot, waar sterke Jerke ook kwam aangerend. We starten de Brommer en Lianne gaat de boot uit het vak trekken. Maar we zijn iets te snel want de stootwillen hangen nog buitenboord, en met die krengen eraan, raken we niet tussen de palen door. Dus snel... de ballen binnen de zeerailing. Lianne trek de boot vakkundig met een ferme zwaai uit de box. En onderweg kleden wij ons om, en gaan we door het eiland de Schelp, waar we de zeilen hijssen. Door de vaargeul gaat een Armada van wedstrijdzeilers naar het midden van het Gooimeer, waar we met Almere Haven de WAC zeilen.

De wedstrijd,

We melden ons aan bij het startschip, waar de wedstrijdleidster riep; Hallo Bert, Dag Mevrouw de wedstrijdleidster. De rattenstaart hangt vrolijk te wapperen; UITSTEL. Das mooi kunnen wij de baan gaan bekijken, we snappen er geen hout van. Het zal wel. Eva probeert de startklok te synchroniseren, de start klok heeft een blaadje op de rails, en geeft geen dienst, of een vertraging. Dus Eva met der Iphone in de synchroomstand. De startprocedure is begonnen, er varen zeker 50 boten en wij zijn de eerste groep. De startlijn pakken we aan de wind op Genua 1, we starten aan Bakboord bij de startlijn, we varen Bak en Eva telt op 5 seconden, 4 seconden voor de start, Tacken en erover, wonderschoon. Alleen Hij die wij nu niet even noemen, vond dat we met meer snelheid erover moesten gaan. De rest was tevreden. We liggen mooi aan kop van het veld vrij met wind. De dames Eva en Lianne doen het voordek, baan, invouwen spi en de klok. Michiel is de Sterke Jerke van de Hijskraan en ik

Robert stuurt. We gaan voorop in de strijd en ronden de bovenboei, het voordek is gereed, om te spinakkeren, helaas is de middenboei F aan de wind, dus nog even wachten. Bij de F-Boei spi omhoog, die staat aan de verkeerde kant, gijpen en op koers, het veld duikt op ons, bij de benedenboei is het druk, we maken het rondje af en het balansen is een overlevingstaak, soms krijgen we de boot niet op snelheid. Op het voordek rommelen is killing, maar de spi moet in orde zijn als we naar beneden gaan. In het kruisrak komen we Xander en Katja tegen, we tacken en liggen Bakboord, we roepen Xander aan en die wijkt, na zijn uitwijk manoeuvre zet hij zijn boot hoog zodat hij ons kan raken. We zeggen dat dat niet zomaar gaat, waarop zijn Arend even de wedstrijdregels aanbeveelt te lezen. Zo, jammer dat Arend er ook niet zoveel van snapt, maar als je doet alsof je de wedstrijdregels door hebt, misschien dat er dan een gewillig oor is. Wij tacken om de boei te halen en onder ons lig ook een klein bootje, we moet uitwijken voor Bart met zijn Bounce, maar kunnen dat niet want we hebben geen ruimte, PANIEK bij Bart, maar we trekken achter hem langs, gevaar geweken en Tacken en halen maar net de boei. Eva wou de boei een zetje geven, maar bedacht dat we dan een rondje moeten draaien. Dus weer gehaald, met al dat voorrang nemen en geven raken we verder naar achteren.

Na 8 lussen of 10 zijn we de tel kwijt en finishen, op 1 hele seconde voor de Fram, die dachten dat ze eerder waren en kwamen later met hun GoPro3 Hero film, echter leek het het erop dat de Fram gelijk zou hebben, alleen was het optisch bedrog omdat de finishlijn scheef lag. Voor de laatste keer deze avond gaat de spi snel naar beneden, en dat was goed te zien op de film van Fram. Dus met grof geweld. Eva laat nog eenmaal zien dat zij de beste invouwster is van heel TEAM WINDROSE. We klokken haar niet want de klok doet het niet, en dat is maar goed ook.

Aftersail,

Eva stuurt de boot terug naar de box. Het is mooi weer en een wonder mooie avond. We maken de boot vast klaar om achter gelaten te worden. Eenmaal in de Box, snel de Genua invouwen, schoten opbergen, hoesjes en kapjes erop. En nu gaat de fles Jean Poeppel open en komen de Chippies van Eva aan bod. We maken nog een paar Kodak momenten en sluiten de boot af. Onderweg naar het clubhuis, nemen we een besluit of we lange afstanden gaan zeilen, in ieder geval we zetten het in de week. Lianne en Michiel nemen afscheid van elkaar. En Eva is overgeleverd aan mij, want ik ben de Taxi terug naar huis. Na lang praten met iedereen kwam Katja haar verhaal halen, en Xander er achteraan. Arend wou ook nog wat zeggen, maar het was alweer gezellig druk. We kijken nog even naar Rob zijn lid...teken en moeten de uitslag nog horen. TEAMWINDROSE 8ste deze avond. Met heel veel boten is dit best redelijk.