WAC 24 Juni alweer Baan 13

Het is weer woensdag, de weken schieten voorbij. Net terug uit the UK, gaan we zaterdag de EDR doen, en dan is het alweer vakantie. Vanavond volle bak, Marlon omgeruild voor Machteld, want dat kwam ook mooi uit voor zaterdag a.s. want dan zijn we met dezelfde groep behalve hij die wij zijn naam niet zulle noemen (maar wel over veel kracht bezit). Het is weer westen wind, soms veel, matig, minder en minder. Ik ben op tijd op de boot, beetje stront ruimen van de zwaluwen. Ze schijten de hele boot onder en precies onder de zeerailing. Dus even een gietertje water erover, en een borstel. Lianne is als eerste aan boord, met volle bepakking, ze had even niet door dat de mussen van het dak gaan vallen. (helaas geen zwaluwen). Ook geen teamshirt bij zich, dus goed bezig. Shirtje lenen?, 5 euro, ja' we moeten hard zijn, en oneerlijk. We lopen naar de snack-kar en daar staat de rest, en even later komt Machteld het Team versterken. Ik heb wel trek, maar moet eerst nog eten. Eva doet nog een rondje kaassouflé, en we happen vrolijk mee. Iedereen wist het al, baan 13 kort, dezelfde baan als vorige week. Wat voor voorzeil dat zien we wel, als we buiten de haven zijn. We vetrekken voor een sanitaire pitstop en lopen direct door naar de boot.

De wedstrijd

We kleden ons om, en tuigen gelijk de boot op. Michiel had ons al losgemaakt en we drijven al, motor starten en gaan. Buiten staat er genoeg wind, maar ook niet zoveel om de High-aspect te zetten, en we zijn met ons vijffen, dus genoeg gewicht. We nemen een gok Genua 1, en op hoop van zegen. We zeilen wat heen en weer. De eerste groep start over de gehele startlijn dus geen favoriete plaats om te starten. We gaan langszaam maar zeker naar de startlijn, even schuilen onder de bomen. Vanavond varen er twee boten solo, ik hou ze in de gaten, want die mannen wijken niet zo makkelijk. Daarbij komt dat die Albin met die letters op het zeil, ook een kamikazi (特別攻撃隊) piloot is, en ze varen allemaal vlak bij ons. We lopen niet bijster hard, en we maken nog een rondje, krijgen geen voorrang, terwijl dat wel onze recht is. We liggen niet te best, starten mee, maar niet eentje uit het boekje. maar goed we zijn weg. De temp is okay, Michiel heeft de kurze Lederhose aan, en niemand en jas, behalve dan Eva met haar zwarte schaap. We zijn onderweg, naar Rood/Groene boei, en de spitas staat klaar, de boom gaat erin door Lianne, op de ton, Eva trekt de tas open, Michiel trekt de spi omhoog, en Machteld springt als een jonge hinde het dak op, om het oortje te varen, Lianne zet de genua-val open, en Eva vouwt de Genua zo, om haar mee te laten doen. Kortom de rust is weder gekeert en we gaan hard zeilen.

Goed bezig

We zijn in opperste concentratie, weinig tijd voor geintjes. we nemen alvast door wat we bij de ton gaan doen, we gijpen al ver voor de ton 44, om de Genua aan de goede kant te hebben. Eerst Genua hijssen, daarna janken we om de ton, spi neer, boom weg, en de zeilen aan, iedereen hoog behalve Machteld zij gaat de Genua doorzetten, en op de uitkijk. We draaien gelijk met de Fram om de ton, en komen onder hun te liggen, we klappen zodra het het kan, om vrij te varen. Daarna klappen we weer terug, omdat het druk is met verkeer. Dan komen we de Spoom tegen, en we gaan achter hun langs, met iets minder dan 10 cm achter de buitenboord motor. We klappen nogmaals om in de vaargeul te blijven, en omdat er vrachtschepen zijn. We finishen mooi voorin het veld en zitten vlak achter Fram, maar gelijk met een solo-pik. We klokken en ik denk voor de Fram, maar hoeveelste geen idee?

Aftersail

De camera gaat uit, en van het hekstoel, we ruimen de boel op en de Genua 2 van vorige week, wordt ook netjes ingevouwen. De shirts houden we aan voor de groepsfoto. Michiel probeert de fles te openen, maar het kost hem veel kracht, Katja komt voorbij, en we vragen om hulp, voor de foto. Onze Bejamin heeft een knallende hoofdpijn en ziet scheel daarvan. Na het fotomomentje en de glazen Jean Poëpel, gaan we naar huis c.q. naar het clubgebouw. Ik vernam nog net dat het varen met 2 fokken niet volgens de SW regelement is, we nemen daar notie van. Vanavond is Team Windrose 7de, en 5de Fram, en dat hadden we niet verwacht dat ze zo end voor lagen. Maar ere die ere nakomt, ook zij hebben het best gedaan.