Pampus Regatta 12 & 13 September

Twee dagen Wedstrijdzeilen, met drie meiden van TW81, Lianne, Eva en Marlon dit jaar voor het eerst met elkaar en nu al een Team. Op Zaterdag erg vroeg op, op de boot om 08.30 uur afgesproken, het is bijna midden in de nacht. We slapen niet op de boot, en daarom ging om 07.30 uur het wekkertje om vanuit Utrecht naar Naarden te reizen. De start om 10.00 uur, dan moet je op zijn minst om 08.45 uur gaan varen vanuit Naarden naar Durgerdam omdat daar gestart wordt. Ik wordt er een beetje moe van zo vroeg me nest uit. Maar het is net vissen, ook altijd vroeg op. Wij zijn we om ±16.00 uur klaar en gaan dan naar Durgerdam om daar te overnachten. En feest met BBQ, live muziek te vieren. Maar eerst de zaterdag met drie wedstrijden Up-wind & Down-wind, gelukkig is de baan lang zodat het zin heeft om de spi te zetten en eens lekker de boot op snelheid te laten janken.

Zaterdag

De eerste start was op tijd, geen Hatseflatse vlag, strak op tijd. Eva is van de klok, en bij nog 22 seconden trekken we alle zeilen aan, de meisjes in de gangboord en Lianne beneden onder de Genua 2 door kijkend. Niks te zien we klappen en gaan de bovenboei halen, niet de spreader vergeten. De tas wordt open gezet bij de bovenboei, Lianne en Eva zetten de boom erin, bij de spreader hijssen en staan. Marlon is van de lijschoot en Eva van de loef, Lianne in het Grootzeil en het is weer diep voor de wind. De baan ligt er weer strak in dus halfverwege gijpen en op de Ton de spi eraf. TW loopt aardig, we gaan weer kruizen en Eva Spi invouwen. Het gaat niet super en we verliezen veel in het kruisrak, eenmaal boven, gaan we weer vlammen met de Spi. Om de schade in te halen. Uiteindelijk worden we de eerste Race 11de, niet gelukkig maar ook niet ontevreden maken we ons klaar voor de tweede wedstrijd.

De tweede start, is aardig. We hebben geen vrije wind dus achter de feiten aan lopen, we kruizen naar de bovenboei, Lianne van het voordek en Eva en Marlon van de loef en lijschoot, en niet te vergeten de spidown. Lianne houd de Genua 2 bij elkaar dit omdat de baan niet lang is, en we het niet voor elkaar krijgen de Genua 2 naar beneden te doen en haar op tijd weer te zetten. De verstoring die de Genua teweeg brengt, nemen we voor lief. Het laatste rondje naar bovenboei, kruizend en dan is de spi alweer ingevouwen dooor Eva, en nu zetten we de spi en gaat de Genua 2 op het dek, Lianne in het grootzeil en we proberen de spi vol te houden. Iets beter dan de vorige wedstrijd 10de.

Een kleine evaluatie doen we, samen met de knakkies op witte bolletjes met een streeple Luyks. Als ik wat beter start, dan varen we vrij, dicteren we de wedstrijd en lopen dan niet achter de feiten aan. Heft in eigen handen.

De derde wedstrijd, ik ben gebrandt, het moest gebeuren. Ik vraag veel van de meiden, dus mogen ze ook ook wat van mij als stuurman verwachten. De start proceduren begint en de wind is wat minder, dus we wisselen snel, de allergrootste Genua 1 gaat erop, een 150% Darcon tricut gesneden fok. We draaien even proef, want het is een meter meer binnen halen van de fok, bij overstag en de boot hangt nu iets teveel over, dus we jagen elkaar het gangboord in. Bij de start concentratie, alleen Eva hoor je, en ik roep telke malen....'TIJD'?. Bij 1 minuut gaan we naar de startlijn, bij nog 18 seconden gaan we 'aan aan de wind', vlak bij het startschip over bakboord, niemand boven ons, wat onderons gebeurd willen we niet zien. Dit moeten we vast houden. Spi komt de kajuit uit, en Eva en Lianne zetten haar klaar voor bij de boventon, we vergeten de spreader niet en hijssen, en open en gaan, Lianne houd de Genua 1 bij elkaar. We doen mee voorin het veld. In gevecht met Kyan, en een sportboot Tirion (875 Kilo) deze doet mee in de SW2-Hoog. Het maakt niet uit ook die hebben we te pakken. Ook zitten we zelfs voor Team Fram, die het de laatste tijd zo goed doet, en zij zijn dus ook gezien, of we dicht genoeg bij Kyan zitten om voor hun te eindigen in de uitslag, dat betwijffelen we. Bij de laatste ronden, heeft Eva weer als een gezwierde bliksum de spi in de tas gedaan, deze gaat erop, de Genua 1 neer, en we zijn redelijk verrot. We finshen en kunnen terug kijken op een geslaagde laatste race. 4de werden we met de Tirion Funrunner achter ons en een heel eind.

Durgendam, wal activiteiten,

We varen naar Durgendam en nemen een box, een X79 loopt te janken, Het was zijn Box, en als een kleine NSBer haalt deze de havenmeester erbij, of wij uit de Box willen, ik vertel de havenmeester dat ik dat niet wil, ik ben even klaar met dit gedoe. Hij was zeer teleurgesteld en sprak zijn verontwaardiging uit. Ik vertelde hem nog eenmaal, dat hij eerst had gezegd dat ik mocht liggen waar er plaats was, doen we dat, gaat een X79 janken, en komt hij verhaal halen. Toen de gemoederen bedaart waren, zijn we uit de Box gevaren en naast onze echte vrienden gaan liggen. Eva ging nog even noodrantsoen uit delen bij de Spoom, zodat zij ook de hongerwinter door kwamen. We delen een Fles bubbels met de bemanning van de Artemis. En Lianne was in haar zo bekende Foetushouding te vinden, in haar kooi, uitgeteld. Gezellig, en daarna naar het Bier en de BBQ en uitslag del Dia. Marlon had nog last van nagolven, en dat hield maar niet op. Het bleef nog lang onrustig, zie.....

Zondag

Vroeg op, en aan het ontbijt. Iedereen van TW was weer helemaal wakker, en de stemming was gezellig. Vandaag is de wind gevaarlijk, omdat het wel eens op kon zijn. We starten leuk en gaan op de grote Genua 1 naar verweg de K Boei, daarna gaan we verder op Spi naar de J Boei, terug komend wordt de wind alsmaar minder en minder, we maken Knakkies en drinken koffie en doen aan alles behalve zeilen want de wind is op, we zien de Kyan vlak bij de kust zeilen, wij liggen stil. Dus we kunnen geen kant op, er kwam wat wind en we besluiten, de spi moet erop, dus heen op spi en terug ook op spi. Onderweg horen we veel DNF omdat boten op de marifoon opgaven. Uiteindelijk komt van de het Race commitee het bericht u heeft de tijd tot 15.52 uur te finishen. We halen het, we wachten totdat de Lyra gaat finishen, Het is 15uur 52 minuten en 30 seconden, wij houden het voor gezien en gaan naar huis. Want de Lyra is out of competion. (te laat) wat schets onze verbazing, de boten die na 15.52 uur zijn gefinisd zijn wel opgenomen in de uitslag.

Conclusie

Een lang weekend weg, met TW, en dat was twee mooie dagen zeilen. Het was erg gezellig aan boord, en in het Team zit progressie, want we zijn 6de geworden overall, (eigenlijk 5de zijn). Verder top georganiseerd, met goede wal activiteiten. Trots op de meiden, die laten zien dat we hard kunnen zeilen. De beelden en filmpje spreken voor zich. De Hatseflatse shirt die we van de sponsor kregen is top, precies de goede kleuren, van TW.......

Voor diegene die beweegende plaatjes willen zien, hierbij het filmpje over TW81 deelname aan de Pampus Regatta'15. Veel kijk plezier.