3 Mei 2016, Jah, Oeps, Au, Oeff, valt wel mee.

Normaal is het woensdagavond wedstrijd zeilen daarom heet het ook de WAC, maar omdat morgen heel Nederland mijn Opa gaat herdenken die het Kampnummer 56147 had. Zijn we op Dinsdagavond aan het wedstrijdzeilen. Zodat we morgen even echt stil kunnen zijn, 2 minuten lang even niets, voor de mensen die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid. Maar vanavond gaan we knallen, alhoewel het niet echt een gelukkige uitdrukking is voor dodenherdenkking. Maar het kan nog erger door te roepen Gas erop. We zijn met ons 4-tjes, omdat Michiel in de Garden ging werken vanwege het te kort aan wind. Technisch weer dus. We zetten de grote Genua 1, en gaan buiten de zaak verkennen.

De Wedstrijd

Een paar keer draaien en der is voorlopig nog genoeg wind, dus alle hens aan dek, Machteld en Lianne nemen het voordek opzich en Remco is van het krachtwerk in de pitch. Lianne gaat ook nog invouwen van de Spi en drank en niet vergeten het F&F werk. (Film en Foto) Dit om het later allemaal terug te kunnen zien. 2 Minuten voor het startsein, gaan we naar de startlijn, we komen net iets te laat aan, maar zijn nog redelijk optijd weg. Het kruisrak is erg gevoelig één meisje hoog of beneden is cruciaal, we komen goed door en gaan voorin het veld de eerste ton 60 rond. De spi wordt gezet en we lopen goed, onderweg naar Ton 54 lopen we de Orion in, Dirk de Kruyk vraagt hoe komt dat?, en ik riep gelijk je grootzeil verder open. Beetje DOM zou Maxima zeggen, want nu ging de Orion ook weer lopen, en net boven ons. Het werd een titanen strijd, maar uit de achtergrond kwam de Fram aan gerend. Die Gasten hebben wind mee, en dat duurt nog even voordat dat de wind bij ons komt of ze varen de windstilte in. Het laatste gebeurde dus, toen ze dicht bij de Orion waren, ging de snelheid eruit, en werd het nog grotere strijd, want nu hadden we 2 concurrenten boven ons. Uiteindelijk kwamen we allemaal tegelijk aan bij de Ton 54. Na de Rode Ton gaan we ruimer zeilen en werden gewaarschuwd voor een binnenvaartschip. De Fram kon er nog voorlangs maar wij konden dat niet, we gijpen en varen het Schip tegemoed, en gaan er achterlangs. Best wel vervelend, maar we kunnen ons niets veroorloven om de beroepsvaart te hinderen. Dan moest het maar in het kruisrak gebeuren. De wind werd al iets minder en bijna zwak te noemen. Goed dat we Jarommeke Pauli thuis gelaten hadden. Zijn gewicht was nu teveel geweest. Na de Ton een knoop in de schoot, nog twee knopen te gaan. Bij de tweede knoop ging het mis. We liggen nog steeds in een mooie positie en het podium lonkte weer. Bij de beneden Ton C gaat het fout. Oeps', de Spi wordt gereleased met het kleine touwtje, en gelijk waait de spi naar achteren want de Lijzijde is de sluiting ook open gegaan. De spi waait nu als een vlag achter ons, we zijn niet in paniek maar denken wel Oeps. Voor ons ging op de Qwest het met de spi ook niet goed, maar zij besluiten hoger te gaan zeilen zonder voorzeil en komen stil te liggen. We raken ze bijna en vallen meteen af om de spi te grijpen. Daarbij scheurde Remcoco zijn nagel van zijn vingertop, AU. Jammer genoeg vandaag geen docter of ass. Docter aan boord Ellen, Marlon of Caroline waar zijn jullie. Maar een stukje Duketape werkte, en de pijn kwam nu langzaam maar zeker. Lianne was vanavond van de invouw en was druk doende toe we een slag gingen maken. Ik zat met een hand op de lier en Machteld draaide de Genua aan en hup mijn pink in de Lier aan de bovenkant bij de selftailing. Terug!!! mijn Pink eruit en nog iets verder ook mijn handschoen. Best wel dom, slaap kindje slaap. Bijna alles gehad, en we zakken terug in het veld en we moesten ons herpakken, maar de wind was er nu bijna eruit. Jammer maar het was niet anders. De kou neemt de overhand en we finishden.

Aftersail

Onderweg naar de haven werd de kachel ontstoken, en het was bibberen zo koud, er werd ook nachtvorst voorspeld, maar sinds dat de zon onderging was het niet te harden buiten. Dus snel de zeilen opbergen, de Box in. Zeilen invouwen Huik erover. Flesje poepel open een verrekte klein zakje chips open. Eva waar ben je? Want zij zorgde ervoor dat er zeker een grote zak chips aan boord lag. Even evalueren best Koud en Au. Genoeg gesproken volgende week weer in het zelfde theather maar dan weer op woensdagavond. Eenmaal op het parkeerterrein ging iedereen naar huis. en ik kon zelf de zure appels weer doorbijten, om naar de uitslag te gaan. Het duurde nog even want Rob deed de uitslag en de laatste was een paar seconden voor 22.00 uur binnen van de SW-B. Maar vanavond Team Windrose 5de en eerste de Billini, en dat is heel knap met zo weinig wind van Eric.